Ολοκληρώνοντας τη θερινή τους περιοδεία οι «Βάκχες» επιστρέφουν στα ανοιχτά θέατρα της Αθήνας, από την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου έως και το Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2021.
Η τραγωδία του Ευριπίδη παρουσιάζει τον θεό Διόνυσο, αυτόν που όλοι γνωρίζουμε ως αγαθό θεό του κρασιού και της μέθης, να μεταμορφώνεται σε άνθρωπο και να επιστρέφει στη Θήβα, την πατρίδα της Σεμελης για να εδραιώσεις τη νέα του θρησκεία με κάθε τίμημα.
Ο μύθος λέει πως όταν γεννήθηκε πρόωρα από τη Σέμελη, ο πατέρας του ο Δίας τον έσωσε αφού έφτιαξε μία δεύτερη μήτρα στη γάμπα του και τον έστειλε στην Ασία να δει το φως.
“Ο δύο φορές γεννημένος λοιπόν, ο Διόνυσος, επιστρέφει και «ενδύεται» το αρχέγονο, και αινιγματικό του πρόσωπο, που είναι εξαιρετικά σύνθετο και σκοτεινό.
Φτάνοντας στη Θήβα τον ακολουθούν οι πιστές Μαινάδες, και εκεί μετατρέπει όλες τις γυναίκες της Θήβας σε Βάκχες, εμφυσώντας τη θεϊκή του μανία σε όλες. Όποιος αντιστέκεται στη νέα λατρεία, πεθαίνει.
Οι κόρες του Κάδμου αμφισβητούν τη θεϊκή του καταγωγή αλλά τρελαίνονται από αυτόν και ως μαινάδες πια πηγαίνουν και παραμένουν στο Κιθαιρώνα λατρεύοντας. Ο βασιλιάς Πενθέας, εγγονός του Κάδμου και γιος της Αγαύης, αποφασίζει να στραφεί ενάντια στις μαινάδες.
Συλλαμβάνει τον Διόνυσο, όμως εκείνος ελευθερώνεται.
Στη συνέχεια ο Πενθέας μεταβαίνει στο βουνό, αλλά εκεί οι μαινάδες, με πρώτη τη μητέρα του, την Αγαύη, τον διαμελίζουν. Η Αγαύη επιστρέφει θριαμβευτικά στην πόλη, αλλά ο Κάδμος την κάνει να συνειδητοποιήσει τι έπραξε.
Το έργο κλείνει με την εμφάνιση του Διονύσου ως θεού και το μένος που πέφτει στην περιοχή.”
«Τελετουργία της συγκίνησης, του συναισθήματος, του μένους και του παραλόγου μπορούν να χαρακτηριστούν οι Βάκχες του Ευριπίδη». Έτσι ορίζει η σκηνοθέτιδα Νικαίτη Κοντούρη την ανεξάντλητη τραγωδία του Ευριπίδη.
Ύβρις -Τιμωρία-Κάθαρση.
Ο Ευριπίδης συνθέτει τις Βάκχες, μία εμφανώς τελετουργική μιμητική διαδικασία, όπου χρησιμοποιούνται όλα τα μέσα της Θεατρικής πράξης: μεταμόρφωση, παρενδυσία, δραματική ειρωνεία, ελευθεριότητα, ακραίες συμπεριφορές, αφήγηση, αθέατες εγκληματικές πράξεις κ.α. Μέσα από μια ποικιλία ρυθμών, ήχων , συγκρούσεων και γεγονότων εκτός σκηνής, βιώνουμε την ένθεη τρέλα που έχει καταλάβει τις γυναίκες της Θήβας , τον σπαραγμό ζώων και ανθρώπων και τη διαταραχή της φύσης που συναινεί στην αγριότητα των πράξεων των κοινών θνητών.
Τα πρόσωπα γίνονται αγέλη που θα κατασπαράξει τα ίδια της τα παιδιά, όταν διαταραχθεί η ισορροπία της κυρίαρχης Θεάς Φύσης, από την αλόγιστη συμπεριφορά των ανθρώπων.
Ο ισχυρός εκρηκτικός μηχανισμός του Δραματουργού, καταφέρνει να αποδώσει την Τιμωρία και στη συνέχεια να γεννήσει την Κάθαρση.
Συντελεστές:
Μετάφραση | Γιωργος Χειμωνας
Σκηνοθεσία | Νικαιτη Κοντουρη
Σκηνικά – Κοστούμια | Λουκια Μινετου
Μουσική Σύνθεση – Διδασκαλία | Θραξ-punks
Επιμέλεια Κίνησης | Ανδρονικη Μαραθακη
Φωτισμοί | Νικος Σωτηροπουλος
Δραματουργία | Μανος Λαμπρακης, Νικαιτη Κοντουρη
Βοηθός Σκηνοθέτη | Θαλεια Γριβα
Φωτογραφίες | Ελινα Γιουνανλη
Artwork | Ιφιγενεια Βασιλειου
Μακιγιαζ | Αχιλλεας Χαριτος
Διεύθυνση Παραγωγής | Σταμτης Μουμουλιδης
Επικοινωνία | Ειρηνη Λαγουρου
Παραγωγή | Ars AeteΔη.πε.θε. Ιωαννινων
Ερμηνεύουν:
Άκης Σακελλαρίου (Διόνυσος)
Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Πενθέας)
Ιωάννα Παππά (Τειρεσίας)
Κωνσταντίνα Τακαλου (Αγαύη)
Δημήτρης Πετρόπουλος (Κάδμος)
Κωνσταντίνος Ασπιώτης (Αγγελιοφόρος)
Χορός(Αλφαβητικά):Ιουλια Γεωργιου-Θαλεια Γριβα-Σμαραγδα Κακκινου-Σοφια Κουλερα-Φραγκισκη Μουστακη-Ελενη Στεργιου-Ιωαννα Τζικα